تبدیل گاز گلخانه ای به سوخت مایع
تبدیل گاز گلخانه ای به سوخت مایع!
دانشمندان شیمی در پی راهی برای تبدیل یا کاهش گازهای گلخانه ای هستند. به عقیده آن ها می توان با کاتالیست های فلزی جدید، گازهای گلخانه ای را به سوخت مایع برای سوزاندن تبدیل کرد! اگر سوخت های فسیلی بصورت ایده آل عمل سوختن را انجام بدهند، حاصل آب و کربن دی اکسید خواهد بود که ماده دوم امروزه یک زباله و آلوده کننده به حساب می آید. هم باعث گرم شدن کره زمبن می شود و هم باعث باران های اسیدی می شود. اما شیمیدانان بر این باور می باشند که می توان گازهای گلخانه ای مثل متان و کربن دی اکسید را به سوخت هایی مثل متانول تبدیل کرد. تا به حال انجام واکنش برگشت سوختن، یک کار احمقانه به حساب می آمدچون برگرداندن کربن دی اکسید به سوخت فسیلی،بیشتر ازفرآیند سوختن انرژی مصرف می کرد،اما این دانشمندان عقیده دارند که کاتالیست های جدید فلزی همه چیز را عوض می کنند و می توانندانرژیهای فعال سازی لازم برای انجام واکنش را بسیار پایین تر بیاورند. بعلاوه می توان از انرژی های غیر کربنی مانند انرژی خورشید، برای انجام این فرآیند استفاده کرد. اگر این عمل انجام شود، به جای اینکه کربن ها در طبیعت رها شوند، شاهد یک چرخه پاک کربن خواهیم بود که پس از سوختن دوباره برمی گردد و مصرف می شود. تیم تحقیقاتی این پروژه یک کاتالیست فلزی معرفی کرده است که می تواند وارد گروه های متیلی شود و بین آنها پیوند برقرار کند. در حاصل حاضر تبدیل متان (CH4) به اتان (CH3-CH3) انجام نشده است اما راه هایی برای انجام آن وجود خواهد داشت. برای انجام این فرآیند، تیم تحقیقاتی در حال ساختن یک کمپلکس است. گام اول جدا کردن مولکول های کربن به جفت های C-O است. با این روش می توان پیوند های دیگر را براحتی انجام داد.